Ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych określa m.in.:
• warunki bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się lub uprawiających sport lub rekreację na obszarach wodnych,
• podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego i ich obowiązki oraz uprawnienia,
• podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach wodnych,
• zasady usuwania, przechowywania oraz orzekania przepadku statku lub innego obiektu pływającego w przypadku, gdy prowadziła go osoba w stanie spożycia alkoholowego lub będąca pod wpływem innego środka odurzającego, a
Policja podejmie decyzję o jego usunięciu z akwenu.
Akt ten wprowadził pojęcie obszaru wodnego i wyznaczonego obszaru wodnego. W uproszczeniu można przyjąć, że wyznaczony obszar wodny to kąpielisko lub miejsce wykorzystywane do kąpieli, (co roku wyznaczone uchwałą Rady Miasta po spełnieniu określonych prawem wymogów) a także pływalnie i baseny. Tak więc, na obszarze wodnym, jakim jest np. jezioro, możemy wyodrębnić kąpieliska i miejsca wykorzystywane do kąpieli, gdzie za bezpieczeństwo odpowiadają organizatorzy lub właściciele tych kąpielisk oraz pozostały obszar wodny.
Za zapewnienie bezpieczeństwa na pozostałych obszarach wodnych - czyli tych z wyłączeniem kąpielisk i miejsc wyznaczonych do kąpieli - odpowiada w Skarżysku-Kamiennej Prezydent Miasta.
Zapewnienie bezpieczeństwa na pozostałych obszarach wodnych Prezydent zlecił Wydziałowi Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Skarżyska–Kamiennej, który zadanie to realizuje wspólnie z innymi jednostkami m.in.: Policją, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Starostwem Powiatowym oraz podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego.